Ei înfruntă zilnic neprevăzutul
Să fii fermier, cea mai importantă meserie din lume. #MulțumimFermierilor.
În primii ani de pandemie, BASF a lansat 3 ediții ale acestei campanii. Scopul a fost să susținem fermierii în aceste vremuri dificile.
În fiecare zi pot apărea lucruri neașteptate. Tu, ca fermier, înțelegi cel mai bine acest lucru pentru că înfrunți zilnic neprevăzutul: secetă, grindină, inundații, furtuni, boli ale plantațiilor, câte și mai câte. Apar fără veste și fără milă, iar tu ești acolo, în prima linie, protejând recoltele de toți acești factori necruțători.
Te adaptezi constant condițiilor aflate într-o continuă transformare, iar să mergi în ritmul schimbărilor este esențial. Mai este și obositor și se întâmplă să nu iasă întotdeauna bine. Dar tu ești fermierul puternic, muncitor și perseverent care merge înainte.
Te vedem, iar strădaniile tale nu trec neobservate. De aceea ne dorim să îți mulțumim ție, fermier român, pentru munca neîntreruptă și pentru eforturile de a asigura hrana noastră zilnică. Suntem în continuare alături de tine ca să îți susținem eforturile.
Premiem eforturile tale și îți mulțumim pentru ceea ce faci pentru noi
Suntem recunoscători și ne dorim să te răsplătim cu o campanie specială. Lansăm cea de-a III-a ediție a campaniei #MulțumimFermierilor, care se adresează exclusiv fermierilor și producătorilor cu atestat sau certificat valid, din categoria legume și fructe.
Mărește-ți afacerea și îmbunătățește-ți modurile de valorificare a recoltei
Provocările continuă pentru numeroși fermieri mici și mijlocii din țară. Mulți dintre ei au găsit soluții excelente prin care nu doar să-și reducă pierderile sau să-și salveze afacerile, ci chiar să le și dezvolte mai mult.
Vezi câteva dintre cele mai bune sfaturi pentru a găsi noi oportunități de vânzare a produselor tale
Măsurile de distanțare socială și alternanța închiderii restaurantelor generează numeroase probleme pentru producători și comercianți. În fața scăderii volumelor de vânzări din sectorul HoReCa și piețele agroalimentare, fermierii s-au văzut nevoiți să caute noi canale și metode prin care să-și vândă produsele.
Ignorat multă vreme, internetul a devenit în ultimul an o soluție pentru tot mai mulți producători mici și mijlocii. Fermierii au acum mai multe platforme online pe care-și pot scoate produsele la vânzare.
Un sondaj realizat în luna februarie de către BASF arată potențialul mare al valorificării recoltelor și pe internet. Întrebați despre volumul valorificării recoltelor, 67% dintre legumicultori spun că au vândut mai puțin in 2020 din cauza pandemiei și doar 15% au reușit să vândă mai mult.
Deși epidemia a afectat activitatea a peste 55% dintre legumicultori, doar 40% dintre ei spun că au încercat să își valorifice recoltele și pe internet. Până la apariția restricțiilor, majoritatea își valorificau recoltele ori la poarta fermei, ori la distribuitori sau angrosiști, fiind urmați în top de cei care vindeau în piețele agroalimentare. Doar 9% dintre ei reușeau să livreze și către hipermarketuri sau supermarketuri.
Nu mai puțin de 7 din 10 legumicultori care au încercat să își vândă produsele si prin internet spun că a meritat efortul, deoarece au obținut vânzări mai mari și vor continua să comercializeze legumele pe internet si in viitor. Printre platformele cel mai des utilizate de acești legumicultori se numără Facebook, WhatsApp, site-urile de anunțuri sau platformele specializate pentru legumicultori. Site-urile proprii sau reclamele și emailul sunt canalele cele mai puțin folosite.
Iată câteva platforme unde-ți poți pune la vânzare produsele agroalimentare:
- north_east Oferte Sector Legumicol – Platforma online dedicată micilor producători de legume, creată de MADR. Pentru a te putea înregistra și publica oferte, trebuie să ai un atestat sau certificat de producător valid. Platforma a fost creată pentru a facilita dialogul cu marile lanțuri de magazine.
- north_east Aprozarul Virtual - Aprozarul Virtual este o platformă on-line care are ca scop promovarea ofertei producătorilor locali și a produselor acestora, curate, proaspete și 100% românești.
- north_east Fermier Bun - Fructe și legume proaspete
- north_east Farmeria – Această platformă a fost lansată de 3 elevi olimpici, de liceu. Prin intermediul său poți vinde produse agro-alimentare clienților din zona lor.
- north_east Harta Producătorilor Locali Români – Este un proiect foarte recent, lansat în martie. Înscrierile se fac pe site, iar clienții pot alege de pe hartă producătorii din zona lor.
- north_east Produse agroalimentare Prahova – Grup de Facebook unde poți posta ofertele tale, pentru prahovenii care vor să cumpere local. Acest grup pune la dispoziție și o north_east hartă a producătorilor agroalimentari din Prahova , pe care te poți înscrie
- north_east Piața de Legume Fructe - Este un grup Facebook unde producătorii din întreaga țară își pot publica ofertele. Grupul reunește alte 36 de grupuri locale pentru majoritatea județelor din țară.
- north_east ÎnPiață.ro - O noua platformă pentru micii producători din piețele românești. Pune la dispoziție mai multe pachete pentru crearea unor magazine virtuale în marketplace, în funcție de numărul de produse vândute.
- north_east Mall Țărănesc - este platformă online ce pune împreună familiile de la oraș cu gospodăriile de la țară, permițând înscrierea gratuită a producătorilor.
- north_east Made in Cluj – Catalog online de producători și produse din Transilvania, unde se pot pune atât oferte de produse alimentare, cât și non-alimentare
- north_east Piața online – Platformă care aparține Grupului de Acțiune Locală Timișul de Centru și unde se pot înscrie producătorii locali din județul Timiș
Alte locuri în care poți pune anunțuri pentru vânzarea recoltei
- north_east Facebook Marketplace – Este un serviciu lansat de Facebook prin care se pot vinde sau cumpăra diverse produse. Pentru a-l folosi, îți trebuie un cont de Facebook.
- north_east Grupuri de Facebook – Există numeroase grupuri de fermieri mici și mijlocii care fac schimb de informații sau postează anunțuri de vânzare a produselor agroalimentare. O simplă căutare pe Facebook îți poate dezvălui arăta grupurile cu colegii de breaslă.
- north_east OLX – Site de anunțuri, foarte popular, cu acoperire la nivel național și număr mare de utilizatori.
Cunoști alte platforme, site-uri sau grupuri unde fermierii își pot lista produsele? Spune-ne despre ele pe north_east pagina noastră de Facebook și le vom adăuga aici.
Ce mai poți face pentru a-ți promova produsele
Iată câteva acțiuni eficiente, prin care îți poți promova și vinde produsele agro-alimentare.
Le-am împărțit, în funcție de complexitatea lor sau nivelul necesar de cunoștințe tehnice, în acțiuni simple și avansate. Poți aplica unul, două, mai multe, sau chiar pe toate.
Vezi mai jos lista - apasă pe fiecare sfat pentru a vedea detalii.
Rețeta depinde de zona în care vrei să le vinzi, capacitatea ta de producție, de livrare și, bineînțeles, de efortul pe care ești dispus să îl depui pentru a-ți promova produsele pe internet.
Sfaturi simple și rapide
Înscrie-te pe diferite platforme de promovare
Înscrie-te pe platforme precum cele de mai sus și listează-ți produsele.
- Adaugă poze și descrieri clare pentru fiecare tip de produs. Menționează clar prețul, condițiile de livrare sau plată. Nu uita să-ți lași datele de contact.
- Dacă nu ai o adresă de e-mail, ar fi momentul să îți creezi una. Sunt numeroase servicii gratuite de e-mail, precum Gmail sau Yahoo! Mail.
Vinde pe Facebook
Creează-ți un profil de Facebook
- Distribuie anunțul cu produsele proaspete pe care le ai de vânzare.
- Roagă prietenii să dea share
- Roagă prietenii să te ajute
- Contactează-ți rudele, prietenii, cunoștințele și spune-le despre produsele tale.
- Roagă-i să îți distribuie și ei anunțurile, sau să le spună altora, la rândul lor, despre tine.
Vorbește cu clienții actuali și cu cei fideli
Păstrează o legătură strânsă cu clienții actuali și cei fideli
- Sună-i la câteva zile după ce le-ai livrat marfa, întreabă-i dacă le-au plăcut produsele și amintește-le că pot apela la tine oricând.
- Pentru clienții fideli, gândește-te la un mic bonus pentru ei. Poate o mică reducere, sau câteva produse în plus. Se vor bucura și vor povesti și altora despre tine.
Transformă-ți mașina într-o reclamă pe roți
Ai o mașină cu care livrezi produsele?
- Colanteaz-o cu o reclamă la produsele tale.
- Poate fi un simplu mesaj de tipul ”Legume și fructe proaspete de vânzare”, însoțit de un nume și un număr de telefon sau poți fi creativ și poți adăuga un logo sau chiar o poză.
Diferențiază-te față de ceilalți producători
Dacă ți se pare că nu poți ieși cu nimic în evidență, uite câteva lucruri de la care poți porni:
- Calitatea produselor. Sunt mai bune? Mai gustoase? Mai arătoase? Te îngrijești ca la carte de protecția culturii și apoi de recoltare?
- Aspectul. Sunt legumele tale bine spălate, sau prăfuite? Sau, mai rău, acoperite de pământ?
- Ambalajul și livrarea. Cum livrezi produsele? Într-o lădiță, cutie, pungă de hârtie? Cum arată? Te-ai gândit la un ambalaj personalizat cel puțin cu numele și numărul tău de telefon?
- Personalizare. Dacă toate serviciile tale de până acum sunt de nota 10, include și o mică notă de mulțumire sau o carte de vizită cu mulțumiri în cutia sau punga cu produse.
- Feedback. În cel mult o săptămână de la livrare, sună-ți clienții și întreabă-i cum li s-au părut produsele și serviciile. Și dacă ai putea face ceva și mai bine data viitoare.
Asociații și cooperative
Asociază-te cu alți producători
Mulți ani, producătorii români s-au ferit cu încăpățânare de cooperative și asociații. Poate această situație vă va face să priviți lucrurile cu alți ochi. Nu uita proverbul ”Unde-s mulți, puterea crește”. În plus, o astfel de asociație va avea un nivel de producție suficient de mare și constant pentru a îndeplini cerințele de livrare pe platformele marilor rețele de magazine sau chiar hypermarketuri.
Sfaturi și strategii avansate pentru creșterea vânzărilor
Acțiunile următoare sunt mai eficiente, putând atinge o plajă mai largă de clienți. Poate chiar să livrezi la nivel național, de ce nu? Însă aceste acțiuni necesită un efort mai mare și un nivel ceva mai ridicat de cunoștințe. Poți face toate acestea complet gratis, dacă te pricepi puțin, sau ai pe cineva priceput lângă tine. Alternativa este să plătești un specialist pentru aceste servicii. Rezultatele vor fi și ele pe măsură.
Înainte de toate însă, analizează-ți puțin publicul potențial. Cine cumpără cel mai des de la tine: femeile sau bărbații? Care ar fi vârsta lor medie? Dar veniturile sau nivelul de educație cum ți se par? Cum le place să comunici cu ei? Toate acestea te vor ajuta să îți creionezi o imagine pertinentă a tipului de clienți pe care vei vrea să îi ai pe internet.
Sfaturi avansate
Sfaturi avansate
La nivelul cel mai simplu, asta înseamnă să ai un logo vizual și un slogan
Așa cum am spus, poți face asta fără prea multe cunoștințe de grafică. Pe internet poți găsi numeroase site-uri de design de logo-uri complet gratuite. Unele îți vor permite să îți creezi și alte elemente, precum cărțile de vizită, tricouri și așa mai departe.
Fă-ți un website
Mai multe variante
- În caz că nu ai așa ceva până acum, îți spunem clar: este temelia întregului tău efort de promovare online. Opțiunile sunt numeroase, unele gratis chiar, dar noi te sfătuim să apelezi la un specialist, sau la un prieten priceput.
- Poți începe cu un site de prezentare, cu câteva pagini simple, sau poți merge pe varianta unui magazin online. Aceasta din urmă este varianta ideală, dar va necesita mai multă atenție din partea ta.
Ține legătura cu clienții prin e-mail
Comunică prin newslettere
Mai exact, le poți trimite clienților tăi e-mailuri cu produse noi, oferte speciale, sau îi poți anunța că s-au copt trufandalele. Un astfel de e-mail se numește newsletter. Unul dintre cele mai apreciate servicii prin care poți face acest lucru este Mailchimp. Un serviciu echivalent, dar româneșc, este Conectoo. Ambele au și opțiuni gratuite, care vor fi mai mult decât suficiente pentru început.
Folosește-te de social media
Adică de Facebook, Instagram, YouTube, dar chiar și TikTok
Fă-ți conturi pe aceste platforme și povestește oamenilor despre ferma ta, despre activitățile tale și modul special în care ai grijă de culturi, despre tine, despre produsele tale, despre noutăți și multe altele.
- north_east Facebook este locul perfect în care prietenii te pot ajuta, distribuindu-ți mesajele mai departe. Pe Facebook sunt peste 11 milioane de români
- north_east Instagram este locul ideal pentru poze pline de culoare, cu legume sau fructe proaspete și apetisante. Pe Instagram sunt aproximativ 5 milioane de români.
- north_east YouTube este locul perfect pentru video-uri în care să arăți tuturor cum e viața la ferma ta. Este cea mai folosită rețea socială de la noi, cu aproape 12 milioane de români care se uită la clipurile video găzduite pe platformă.
- north_east TikTok este cel mai nou instrument prin care poți arăta, în filmulețe scurte, ce anume produci sau te poți promova foarte ușor. Este o aplicație relativ recentă, dar foarte populară la noi, cu mai mult de 5,3 milioane de utilizatori din România.
Fă-ți reclamă plătită
Promovarea produselor
- Platformele precum Facebook, Instagram, Youtube sau Google permit utilizatorilor să plătească pentru promovarea produselor.
- Sfatul nostru este să apelezi la un specialist pentru aceasta, dar dacă ții neapărat să te ocupi tu, îți recomandăm să parcurgi mai întâi cursurile pregătitoare oferite de platformele respective.
Cum s-a desfășurat campania #MulțumimFermierilor în anii trecuți
Anul trecut am dorit să acordăm o mână de ajutor micilor producători agricoli afectați de carantină și închiderea piețelor și a industriei HoReCa. ca o inițiativă de sprijin pentru micii fermieri, proiectul #MulțumimFermierilor a atins însă mult mai multe persoane. Acesta este exact genul de inițiativă cu efecte benefice pentru comunități. Sprijinind micii fermieri îi sprijinim și pe cei din jurul lor, iar prin donațiile de alimente am sprijinit persoanele defavorizate.
În 2020, de exemplu, am achiziționat de la fermierii câștigători peste 12 tone de legume și fructe, care au fost apoi donate către 15 centre de caritate, ONG-uri și Banca pentru Alimente București.