Alegere în vremea epidemiei: Vrem să rămânem o piața cu producători puternici sau susținem creșterea importurilor?
22.04.2020
Editorial: Sprijinirea fermierilor este esențială în perioadele de criză profundă
Criza provocată de epidemia de Covid-19 afectează deja, în mod profund, toate aspectele vieții sociale și economice, la nivel global. Negarea efectelor puternice pe care această criză le are deja asupra planetei ar fi un semn de iresponsabilitate. Dintre toate domeniile, agricultura ocupă un loc cu totul special, pentru că de acest domeniu depinde dacă vom avea ce pune pe masă în viitor.
Dacă anumite industrii pot suferi un colaps fără ca asta să ne afecteze grav viețile pe termen scurt, nu putem spune același lucru și despre agricultură. În actualul context delicat, aproape statele lumii au înțeles că susținerea producătorilor locali și o dependență cât mai redusă de importuri este esențială pentru siguranța alimentară.
Importurile, tot mai nesigure
Transporturile și logistica transfrontaliere sunt printre cele mai afectate în această perioadă. Implicit, și importul de produse alimentare este afectat la nivel global. O țară, care ar avea o mare depedență de importuri într-o perioadă ca aceasta, ar avea mult de suferit, este ceva evident. Întregul lanț logistic și comercial se redesenează în prezent, iar statele mai dependente sau cu o putere de decizie mai mică vor suferi un impact mai mare, cu implicații grave asupra ordinii sociale.
Producția locală, tot mai importantă
În contextul epidemiei, al unui acces tot mai greoi la resursele externe, resursele interne ale statelor devin tot mai importante. Producția locală de alimente, de exemplu, devine esențială pentru siguranța populației și pentru evitarea unui dezastru umanitar. De aceea, marile state ale planetei au anunțat programe consistente, de multe miliarde de euro, pentru a ajuta fermierii afectați.
Beneficiile acestor programe depășesc cu mult valoarea sumelor puse în joc, dintr-un motiv foarte simplu: unele importuri de alimente nu pot avea loc din cauze logistice obiective, legate de epidemie. Toți banii din lume nu pot cumpăra produse din altă țară, dacă nu are cine să le depoziteze și să le transporte. Astfel, prin susținerea producției locale, aflată cât mai aproape de consumator, statele se asigură că oamenii vor avea ce pune pe masă, indiferent de costul financiar. Acesta din urmă, oricât de mare ar fi, este mult mai mic decât posibilele pierderi suferite în cazul lipsei alimentelor.
Responsabilitatea cumpărătorului
Deseori se spune ”clientul nostru, stăpânul nostru”. Și, în orice piață liberă, așa este. Clientul, prin achiziția lui, decide cine merită să reziste în piață și cine nu. În ziua în care nu mai ai cumpărători, tu, ca producător/furnizor, nu mai exiști. Modul în care cumpărătorul ia decizia, foarte simplistic vorbind, este bazat pe raportul calitate/preț.
Doar că, de multe ori, percepția asupra calității unui produs sau altul poate fi foarte distorsionată, în funcție de cât de bine este informat cumpărătorul. Un preț mic se poate dovedi mult prea mare în cazul unui produs cu o calitate execrabilă, de exemplu. Din fericire, în ultimii ani, cumpărătorul a devenit tot mai atent la detalii adiacente produsului. De exemplu, dacă producătorul respectă mediul înconjurător, este implicat în acțiuni de responsabilitate socială sau susține o anumită comunitate.
În noul context global, o altă întrebare care trebuie pusă, înainte de a face o achiziție, este ce impact are achiziția ta la nivel social? Dacă produsul este din import, vei susține indirect un producător din alt stat. Dacă alegi un produs alimentar local, vei susține o companie internă, care are angajați aici, care plătește o serie de taxe către autoritățile centrale și locale, care creează locuri de muncă suplimentare aici, prin rețeaua de furnizori și transportatori.
În plus, un producător locale va putea, în vreme de criză, să aducă mult mai repede un aliment la ușa ta, decât ar putea o firmă aflată la multe mii de kilometri depărtare. Alegerea, desigur, aparține întotdeauna cumpărătorului.
Dinu Boboc este un jurnalist cu peste 15 ani de experiență. De-a lungul timpului, a semnat pentru publicații de renume, precum Business Standard, TVRinfo.ro, Evenimentul Zilei și revista Capital. În prezent, Dinu semnează articole pentru agenția News.ro. Ține permanent legătura cu fermieri, traderi și autorități pentru a avea mereu o imagine clară și obiectivă asupra sectorului agricol românesc.