Ce spun fermierii: Bogdan Anghel - ”Suntem într-o situație dificilă. Vom vedea multe prăbușiri."
22.04.2020
Ce spune directorul general al Licorna Winehouse despre soluțiile viabile pentru cramele românești mici și mijlocii
Sectorul viti-vinicol este unul dintre cele mai grav afectate de criza actuală. Spre deosebire de legumicultură, zootehnie sau cultura mare, ale căror produse sunt considerate de bază și strictă necesitate, mulți dintre consumatori consideră vinul un lux. Mai mult, odată cu închiderea sectorului HoReCa, multe dintre cramele producătoare de vinuri premium au cunoscut un declin imediat.
În cadrul campaniei BASF #MulțumimFermierilor am discutat cu domnul Bogdan Anghel, director general north_east Licorna Winehouse , una dintre cele mai apreciate crame românești, ale cărei vinuri au câștigat în repetate rânduri concursul ” Povești cu vinuri românești ”.
Tot mai mulți jucători din domeniul agricol se plâng de această criză. În ce măsură v-a afectat situația actuală activitatea și piața de desfacere?
Este foarte grav. Noi vindeam aproximativ 80% spre sectorul HoReCa. Acolo este piața de desfacere pentru vinurile premium. Neexistând o convergență solidă pe retail, ne-a afectat. Iar scăderile mari sunt și în retail. Lumea nu mai cumpără vin. Vinul intră acum la categoria de lux.
Toată lumea spune că această situație de criză va dura 2-3 luni. Eu spun că va dura mult mai mult. Și singura șansă a cramelor de mici dimensiuni este să își revină sectorul de retail. Online-ul este de viitor, într-adevăr, dar nu se poate trăi momentan doar din acest canal. Singura variantă pe termen scurt e să se ridice zona de retail, de international key account, hypermarketurile. Este singura zonă viabilă pentru crame, în momentul de față, deoarece sectorul HoReCa își va reveni probabil abia spre iarnă, dacă lucrurile evoluează normal.
Ce măsuri ați luat pentru a vă asigura supraviețuirea afacerii în această perioadă?
Ce poți face? Reduci costurile la maximum, apoi ești nevoit să menții plățile către alți furnizori la minim, pentru a-ți putea menține forța de muncă. Cultura de viță de vie crește în acest timp și are nevoie de îngrijire. Dar statul recomandă să trimitem oamenii în șomaj tehnic. Noi nu putem închide ferma. Nu avem voie să îi aducem la muncă pe cei trimiși în șomaj tehnic, piața de distribuție și vânzări este zero, nu vin bani. Și atunci ne aflăm, într-o situație dificilă. Cum îngrijim via, ferma, vinul? Cu cine? Dacă amânăm sau blocăm plățile către furnizorii de inputuri, ei nu ne mai dau substanțe de protecție, iar de cultură se alege praful. Este un an ratat. După un an 2019 cu probleme grave în podgorie, când noi, cei din Dealu Mare am pierdut o mare parte din recoltă din cauza grindinei.
Mulți dintre fermierii afectați se îndreaptă spre online. Ați încercat acest canal?
Bineînțeles că da. Dar mulți nu se gândesc că și asta presupune costuri, poate chiar mai mari. De exemplu, costurile de distribuție, de livrare a unui bax de vin. Vânzările s-au dublat, sau chiar triplat, dar nimeni nu se uită că s-au dublat plecând de la un volum foarte mic. Vânzările online nu pot suplini în niciun caz lipsa de distribuție a vinului în HoReCa, la evenimente.
Noi nu am făcut un magazin online deoarece costurile logistice sunt foarte mari și noi oricum suntem prezenți în toate magazinele online din țară. Cred că suntem absolut peste tot. Ei își acoperă costurile pentru că vând nu doar vinuri de la Licorna, ci și Recaș, Davino, Jidvei și tot așa. Au altă putere de negociere cu majoritatea curierilor. Și atunci preferăm să oferim prețuri mai bune acelor magazine, ei având deja o bază formată de clienți fideli.
Am observat, într-adevăr, o creștere a vănzărilor pe aceste canale, dar nu este nici pe departe suficientă. Tot ceea ce înseamnă online acoperă o mică parte din vânzările pe canalele clasice.
Ce sfaturi aveți pentru colegii fermieri, ca să treacă cu bine de aceste vremuri nesigure?
Chiar și în condiții normale, piața de vin e suprasaturată. România este al 13-lea producător global de vin, dar exportăm foarte puțin, deoarece noi nu avem un brand de țară suficient de bine format. Asta înseamnă că majoritatea producției se vinde local, în România, pe o piață de maximum 16 milioane de consumatori, din care, probabil, 4 pleacă să muncească în străinătate.
Este o piață criminal de mică, unde ne batem toți. La asta adăugăm și producătorii din Republica Moldova, de unde importăm foarte mult. Punând totul cap la cap, este greu să supraviețuiești chiar și în cele mai bune condiții. Și vine un necaz ca acesta, care ți-a blocat 80% din vânzări și nu mai știi ce să faci.
Soluția este simplă: trebuie să ai un nume, un vin de foarte bună calitate, acces la magazine. Și să ai avantajul de a nu fi prezent deja peste tot. Dacă ești deja peste tot, nu mai ai unde să te duci. Altfel, poți acoperi și canale noi. Chiar și pentru noi sunt câteva oportunități, canale pe care le putem deschide acum.
Exporturile pot fi o soluție salvatoare?
Nu pentru cramele mici, poate pentru marii producători care au deja sisteme bine stabilite de distribuție, legături cu distribuitorii de afară. Însă, în momentul de față, dacă noi suntem disperați în România, la fel sunt și italienii sau francezii.
Cu toții se lovesc de aceeași problemă. Când nu vinzi, stocurile se adună. E o problemă pe întreg lanțul de distribuție, iar alți jucători sunt mult mai puternici ca noi. Sunt alte țări mult mai capabile să plaseze cantități mari de vin pe piața internațională.
O cramă de 30 de hectare nu poate deschide o piață internațională, iar autoritățile aici ar trebui să ajute. Pe noi, șomajul tehnic ne ajută sa reducem costurile dar nu ne ajuta sa continuam munca in podgorie. Statul trebuie sa aibă o strategie pe termen lung.
Astfel, pentru o cramă cum este Licorna Winehouse, singura șansă de supraviețuire este să aibă vinuri premium. Dar consumatorii care caută astfel de vinuri sunt în HoReCa, nu în retail. Am investit cinci ani de zile pentru a putea câștiga cotă de piață în sectorul HoReCa, în orașele cheie, unde oamenii caută să experimenteze vinuri selecte.
Din păcate, aceasta este și piața care a fost lovită cel mai puternic. E adevărat, aceiași clienți sunt și cei care comandă vinuri bune online. Problema este că toți producătorii s-au aruncat în online. Ofertele sunt acum atât de agresive încât la final cred că vor câștiga doar cei care au deja un nume creat, care au consumatori fideli.
Piața este foarte dificilă. În patru luni vine noua recoltă și nu ai unde să o depozitezi, pentru că încă nu ai vândut-o pe cea de dinainte. Vom vedea multe prăbușiri. De preț și de producători.
Ce mesaj ați transmite consumatorilor români în aceste momente?
Mesajul meu ar fi să consume vin, dar nu sunt în măsură să dau sfaturi. Fiecare știe mai bine cum își gestionează cumpărăturile și finanțele. Eu pot spune însă un singur lucru. Noi, la north_east Licorna Winehouse , producem cel mai bun vin pe care îl putem face în momentul de față. Și în această situație facem tot posibilul să păstrăm podgoria la nivelul înalt la care a fost până acum. 80% din calitatea vinului se asigură în fermă, în podgorie și noi facem tot ce ne stă în puteri să ne păstrăm standardele.