Ce spun fermierii: Robert Axinte - ”Fermierii români, în acest moment, sunt în linia întâi, alături de doctori.”
16.04.2020
Ce spune despre situația actuală directorul executiv al Cramei Hermeziu și ce soluții propune pentru fermieri
north_east Crama Hermeziu are o istorie bogată, iar numele său este indiscutabil legat de moșia dinastiei Negruzzi. Având în spate o legendă zbuciumată și aproape 150 de hectare pe rod, pe un pământ deloc străin de spiritul de luptător, reprezentanții cramei din comuna Bivolari, jud. Iași, sunt încrezători că vom trece cu bine de această criză, dar cu condiția să fim unii alături de alții. Pentru a arăta acest lucru, au organizat chiar în plină criză evenimentul de lansare al unui produs reprezentativ pentru această cramă
Tot mai mulți jucători din domeniul agricol se plâng de această criză. În ce măsură v-a afectat situația actuală activitatea și piața de desfacere?
Trebuie să precizez că nu e un moment ușor pentru noi, ținând cont de această pandemie. Dacă ne referim strict la Crama Hermeziu, noi activăm în piața vinului într-o proporție de 70-75% în domeniul HoReCa. Suntem destul de afectați, dat fiind faptul că pe retail, în hipermarketuri și supermarketuri suntem mai puțin prezenți.
Dar chiar și în aceste condiții ne-am făcut treaba, am lansat pe data de 15 noua gama C’est soir, intr-un format nou. Gama cuprinde 4 vinuri, toate vinificate roze, un Cabernet Sauvignon sec, Fetească Neagră vinificată sec și Busuioacă de Bohotin vinificată în variantele demidulce și sec.
Proiectul era demarat de la finalul anului trecut. Chiar și în aceste momente noi am spus să continuam, să ne facem treaba si să finalizăm toate proiectele începute. La momentul ridicării stării de urgență, cu siguranță va veni și acel moment, consumatorii noștri vor primi cu drag si vor avea acces la aceste noi produse.
Gama C’est SOIR este produsul fanion al cramei noastre. În urma lansării, avem deja feedback pozitiv din mediul online, consumatorii fideli au văzut produsul, a ajuns la ei, iar aprecierile au fost mai mult decât pozitive. Este prima dată în 4 ani de zile de când avem acest produs pe piață, când facem un rebranding, schimbând complet sticla. Conținutul sticlei are în continuare garantată aceeași calitate.
Ce măsuri ați luat pentru a vă asigura supraviețuirea afacerii în această perioadă?
Crama Hermeziu face parte din grupul de firme Domeniile Lungu. O bună parte din activitate se desfășoară în domeniul agricol, însemnând cultivarea cerealelor. Noi, cei de la crama Hermeziu, în primul rând ne-am păstrat oamenii aproape, tot ce înseamnă echipă, inclusiv echipa de vânzări, chiar dacă activitatea s-a redus mult. Va trebui la un moment dat să repornim motoarele, iar dacă nu avem cu cine face acest lucru nu vom supraviețui pe piață. Tot ce am putut păstra, am păstrat, chiar dacă norma de muncă s-a redus.
E o piață destul de grea. E simplu în aceste momente de criză să te descotorosești de oameni, dar trebuie să ii păstrezi dacă vrei să repornești o activitate. Aveam dificultăți înainte cu forța de muncă în câmp, dar în timpul pandemiei aceasta problema a dispărut. Adică a reapărut forța de muncă necalificată. Mulți s-au întors în țară, oamenii trebuie să supraviețuiască, iar asta se poate face doar prin muncă.
Credeți că internetul poate fi un amplificator de business pentru fermieri în această perioadă și chiar pe viitor, comparativ cu canalele obișnuite de desfacere?
În online activăm cu diverși colaboratori la nivel de țară, dar am deschis și magazin online propriu. Distribuția se face și pe alte magazine online de specialitate, prin parteneri care ne vând produsele. Magazinul nostru online a fost deschis ca o sursă suplimentară de venit. Dacă HoReCa este 100% închisă, foarte mulți consumatori fideli întrebau unde găsesc produsele noastre. E adevărat că noi aveam în Iași două magazine proprii. Doar unul mai este activ, celălalt era într-un complex comercial care este închis acum. Așa că a trebuit să deschidem acest magazin online.
Cum vi se pare evoluția cererilor venite din online?
Chiar dacă noi am deschis magazinul online de doar 10 zile, comenzi au apărut. Scopul nostru nu e să luăm din plaja altor colaboratori ci să fim aliniați, să avem un magazin propriu al cramei. Păstrăm relația cu partenerii noștri în online. De altfel, în aceasta perioadă, am constatat și trend crescător al vânzărilor strict pe online. Gândiți-vă că toți producătorii cu activitatea preponderent în HoReCa s-au refugiat în online. Magazinele de profil au fost asaltate cu solicitările producătorilor, la fel cum au fost asaltate și rețelele de supermarketuri, din dorința producătorilor de a-și vinde marfa.
Care este secretul unei crame capabile să supraviețuiască acestei lupte acerbe?
România e un important producător la nivel de vin. Concurenta e acerbă, dar secretul cramelor vă fi alinierea la cerințele pieței. O aliniere corectă la nevoile pieței, inclusiv după criza, va face că aceste crame să poată rezista în piață. Crama Hermeziu vă fi pregătită la momentul respectiv să răspundă tuturor acestor cerințe.
Credeți că internetul poate fi un amplificator de business pentru fermieri în această perioadă și chiar pe viitor, comparativ cu canalele obișnuite de desfacere?
Din punctul meu de vedere, online-ul își va mări cota în fiecare an. Este un pariu pe care îl pun, să spun așa. Cu siguranță, acesta este viitorul. Peste tot se dezvoltă aplicații, se integrează noi platforme de livrări, cu siguranță va ajunge la o cotă tot mai mare, de la an la an, iar românii vor fi dispuși să facă această alegere pe viitor. Acum mai mult ca oricand, tehnologia ne poate salva prin intermediul aplicațiilor și, de ce nu, și a rețelelor de socializare pe care le avem la îndemână.
Exporturile pot fi o soluție salvatoare pentru viticultori?
Nu știu dacă exporturile ar putea fi o soluție în momentul de față. Toată zona Europei este afectată. Toate restaurantele au fost închise, în special în tări precum Franța, Italia sau Germania, care sunt mari consumatoare de vin. La noi, exporturile se limitează în această perioadă doar la export de vrac.
În privința riscului ca România să fie inundată în viitor de vinurile de export, vă pot spune că se întâmpla și până la izbucnirea pandemiei. Însă prețul va fi un aspect de luat în calcul. Prețul a suferit și suferă modificări majore în această pandemie. Tot ce înseamnă exporturi a avut de suferit.
Ce rol au fermierii români în condițiile crizei de coronavirus?
Fermierii români, în acest moment, sunt în linia întâi, alături de doctori. Trebuie să le oferim tot suportul în această perioadă, astfel încât economia noastră să aibă de suferit cât mai puțin. Vom avea de suferit, cu siguranță, dar putem face lucruri pentru a limita pierderile, iar aici mă refer la ajutor dat de autorități către fermierii romani. Dar trebuie să fie un ajutor cu norme aplicabile, ușor de înțeles pentru fermieri și cu acces cât mai rapid la fonduri. Dacă lăsăm să treacă perioada de lucrări de primăvară va fi prea târziu în a doua jumătate a anului, să mai beneficiem de acest ajutor.
Fermierul român cheltuie în această perioadă și se capitalizează în a doua parte a anului. Acum fermierii români au nevoie de susținere, ajutoare suportate de statul român așa cum se întâmplă concret în unele state din Uniunea Europeană. Sunt multe forme prin care putem susține această activitate si nu numai aceasta, dar trebuie să ne dorim și în primul rând să avem cu ce.
Ce sfaturi aveți pentru colegii fermieri, că să treacă cu bine de aceste vremuri nesigure?
Să rămână optimiști în primul rând, să își țină oamenii aproape, doar cu oameni și alături de ei putem trece cu bine de aceste momente. Să fie încrezători și doar împreună vom depăși cu bine această perioadă. Vor rămâne mereu o piesă importantă în economia românească.
Ce mesaj ați transmite consumatorilor români în aceste momente?
Consumatorii ar trebui să ne înțeleagă în aceste momente dificile. Activitatea se desfășoară puțin altfel, dar depunem toate eforturile să le îndeplinim toate cerințele și să fim la înălțimea așteptărilor lor. Vă mulțumesc și să aveți Sărbători binecuvântate alături de cei dragi!