Investiția în calitate, un factor de creștere a pieței strugurilor de masă

EDITORIAL Creșterea producției globale de struguri de masă în 2024 este acompaniată de provocări în exporturi, dar investiția în calitate și inovații oferă oportunități semnificative pentru extinderea pieței.

Potrivit datelor prezentate în Raportul Global “Foreign Agricultural Service””, din luna iunie 2024, pentru anul de comercializare 2024, se estima o creștere a producției mondiale de struguri de masă cu peste 130 de mii de tone, față de anul precedent, ajungându-se la o producție totală de peste 28 milioane de tone. China și India sunt țările care compensează pierderile de recolte din anul de producție 2023/2024 înregistrate în Uniunea Europeană, Turcia și Statele Unite ale Americii, din cauza condițiilor climatice nefavorabile.

Chiar dacă producția mondială este în creștere, pentru anul de comercializare 2024 se prognozează o reducere a exporturilor globale de struguri de masă cu aproximativ 200 de mii de tone (volumul total al exporturilor este evaluat la aproximativ 3,5 milioane tone). Principalul motiv este reprezentat de pierderile de recoltă din state cu exporturi semnificative, precum Peru, Turcia și SUA.

Semnalele prezentate mai sus au fost transmise inclusiv în cadrul târgului horticol mondial Macfrut Rimini 2024 (8-10 mai 2024), strugurii de masă reprezentând produsul simbol al ediției din acest an a evenimentului desfășurat în Italia. Cu acest prilej, a fost organizat Congresul internațional Macfrut Table Grape Symposium, o manifestare dedicată întregului lanț global de aprovizionare cu struguri de masă și la care au participat cei mai importanți protagoniști din lume, pe această filieră.

Alături de noutățile privitoare la programele de genetică, sistemele de cultivare și de protecție, tehnicile de precizie, soluțiile inovatoare de păstrare și de procesare a strugurilor de masă, au fost relevate aspecte de ultimă oră privitoare la provocările în producția globală și la tendințele de pe piața de profil.

Pe lângă schimbările climatice, cele mai mari provocări pentru producători sunt legate de capacitatea acestora de a oferi fiecărui consumator strugurele de masă preferat, ajutându-l să îl identifice cât mai ușor la raft, precum și capacitatea de a asigura o calitate premium, pe parcursul întregului an. Investiția în calitate este factorul esențial care va determina cu certitudine creșterea pieței strugurilor de masă. Această industrie are oportunități de extindere, astfel încât să satisfacă o cerere din ce în ce mai mare, pe tot parcursul anului. Consumul are o arhitectură diferită, în ultimii ani. De exemplu, crește preferința pentru produsele ambalate și/sau conservate. Piața recompensează mai mult strugurii de masă fără semințe și strugurii din noua generație”, arăta Thomas Drahorad, moderator al simpozionului și proprietar al NCX Drahorad Italia care activează la nivel global pe segmentul de servicii în domeniul legumelor și fructelor mici (inclusiv, import-export) și în comunicare și jurnalism.

Specialistul mai adăuga faptul că, de asemenea, "dincolo de constrângerile europene, care sunt foarte importante, o preocupare majoră pentru producători trebuie să fie aceea de a obține varietăți din cea mai bună genetică, în sensul că respectiva genetică trebuie să permită obținerea de recolte bogate – cantitativ și calitativ- în condiții tot mai dificile. Dificultățile țin, de exemplu, de condițiile climatice în schimbare, de constrângerile europene ori de situațiile dificile geopolitic și economic”.

La rândul său, Marcos Felici, Director General pentru Țările Mediteraneene al Bloom Fresh, unul dintre giganții mondiali ai sectorului, sublinia în cadrul Macfrut Rimini 2024 că în domeniul strugurilor de masă încă mai este mult loc de creștere, atâta timp cât se investește în calitate. ”Piața este în general optimistă, reînnoind interesul pentru investițiile în podgorii, înlocuirea soiurilor mai vechi și creșterea consumului datorită diversității de arome, forme și țări noi de producție. Mai mult, încă există oportunități de extindere în regiuni și țări noi. În ultimii 20 de ani, am învățat să ne adaptăm la sol, apă și condiții atmosferice, iar Bloom Fresh încă mai crede în multiplicarea afacerilor sale peste tot în lume. Ne concentrăm în mod clar pe strugurii albi fără sâmburi, dar factorii care determină creșterea includ o calitate mai bună a produsului”, puncta Marcos Felici.

Între aspectele pe care trebuie să le aibă în vedere atât fermierii, cât și creatorii de soiuri noi de struguri de masă, se numără și obiceiurile de consum. Astfel, specialiștii prezenți la Macfrut Rimini 2024 au relevat faptul că se răspândesc și în alte părți ale lumii tendințele din societatea americană de a se consuma struguri de masă la mic dejun sau la gustările dintre mese, o țintă bună fiind și prânzurile din licee sau de la fast food-uri. Pentru aceste destinații de consum, se solicită struguri fără semințe. Tot în SUA, datorită rețelelor de socializare, a explodat ideea ca strugurii să fie înghețați și să fie consumați ca bomboane. Datorită promovării noilor idei în social media, creșterea vânzărilor de struguri din acest an a fost de aproximativ 17%, generațiile tinere fiind cele care cheltuie cu 46% mai mult pe struguri, cu condiția ca produsul să aibă calitatea dorită (culoare, aromă, consistență, fermietate, etc). Specialiștii atrag atenția asupra faptului că, într-o lume tot mai globalizată, în fiecare areal de producție și de piață, capătă o deosebită importanță soiurile noi, cu culori și arome noi, capabile de a crea emoție și plăcere gustativă.

La nivel european, strugurii de masă rămân în continuare printre cele mai solicitate fructe, ceea ce oferă oportunități de dezvoltare a afacerilor de profil. Orizontul european de dezvoltare a sectorului este cu atât mai mare, cu cât, deși spațiul comunitar dispune de un semnificativ potențial de producție (3,3 milioane suprafață viticolă totală), anul acesta s-a raportat o creștere a importurilor cu 27 de mii de tone, datorită transporturilor puternice din Africa de Sud și pe fondul reducerii semnificative a producției obținute în multe dintre țările viticole din Uniunea Europeană.

Petronela Cotea Mihai este unul dintre cei mai experimentați jurnaliști români pe teme agricole. Cu un master obținut la USAMV Iași, stagii de pregătire la BBC și o experiență de peste 26 de ani în presa agricolă, doamna Cotea a obținut numeroase premii la concursurile de specialitate. Începând din 2013 este membru fondator și vicepreședinte al Asociației Presei Agricole din România. Petronela Cotea Mihai este realizatorul Matinalului Agrar, din fiecare duminică la Radio România Iași, al rubricii ”Fermier European”, colaborator al televiziunii Telemoldova Plus, dar și colaborator al revistei agricole Ferma.

Începând cu august 2023, gazda podcastului Câmp Deschis, Informații cu care câștigi teren! Un podcast cu, despre și pentru fermieri . Ascultă discuțiile captivante despre tehnologii inovatoare, practici sustenabile și sfaturi de la experți pentru recolte bogate și profitabile. Un proiect susținut de BASF Agricultural Solutions România.

Culturi similare

BASF AgSolutions Finder

Soluția digitală îți oferă sugestii de produse doar pe baza nevoilor tale, simplu, rapid și interactiv. Alege problemele cu care te confrunți în cultura ta și vei primi recomandările noastre de produse.

Vezi recomandările

Profită de ofertele speciale BASF

Descoperă ofertele speciale și pachetele tehnologice BASF.

Vezi promoțiile BASF

Câmp Deschis

Află informații cu care câștigi teren! Un podcast cu, despre și pentru fermieri.

Ascultă acum!

Smart Technology

Am lansat Smart Technology pentru culturi horticole, programul inteligent de protecție a plantelor, aliatul tău de încredere.

Mai multe detalii

De acum poți primi noutățile BASF și pe WhatsApp

Te poți abona la informările noastre în 3 pași simpli. Știri, sfaturi, recomandări, rapid și ușor, direct pe WhatsApp.

Mai multe detalii
Mergi sus