Ce spun fermierii - Corina Cernea: ”I-aș îndemna pe toți fermierii să intre în mediul online”
24.04.2020
Vezi ce măsuri au aplicat cei de la crama Budureasca pentru a depăși situația de criză
Situația actuală nu a afectat doar micii producători de legume, ci și domeniul viti-vinicol. Am stat de vorbă cu doamna Corina Cernea, online sale manager north_east Budureasca , despre soluțiile pe care cunoscuta cramă încearcă să le aplice pentru a trece cu bine de această perioadă dificilă.
Tot mai mulți jucători din domeniul agricol se plâng de această criză. În ce măsură v-a afectat situația actuală activitatea și piața de desfacere?
Măsurile luate de autorități pentru limitarea răspândirii coronavirusului ne-a afectat în proporție de aproape 70% cifra de afaceri. Marea majoritate a produselor noastre se vindea în zona de restaurante și hoteluri, în HoReCa. Practic, acestea fiind închise, majoritatea vânzărilor noastre s-au pierdut. Mai mult, noi vânzând prin distribuitori, vă dați seama că și ei au cam închis porțile în momentul acesta.
Ce măsuri ați luat pentru a vă asigura supraviețuirea afacerii în această perioadă?
O parte din angajații noștri din cramă și din vânzări sunt în șomaj tehnic. Încercăm cât mai mult să ne concentrăm pe online. Noi avem un magazin online propriu, ne axăm și pe vânzarea produselor în alte magazine online. Mergem și pe zona de retail, dar dată fiind starea de urgență, retailerii pun mai mult accent pe produsele strict necesare. Vinul e considerat, din păcate, acum un lux, dar încă mai merg puțin vânzările și în această zonă, mai ales că suntem prezenți în aproape toate magazinele.
Ne axăm pe aceste zone, astfel încât să livrăm către consumatori, dar să și aducem bani în casă, dacă pot spune așa, să putem acoperi cheltuielile. Toate celelalte cheltuieli, care nu sunt strict necesare, ori încercăm să le renegociem, sau să le amânăm, acolo unde se poate. Activitatea din plantația de viță de vie nu se poate întrerupe, nu te poți pune cu natura. Dacă trebuie făcute lucrări, se vor face. Acestea nu se pot amâna. Probabil că se va apela la un moment dat și la facilitățile pe care le pune la dispoziție guvernul, dacă nu vom mai avea la dispoziție fonduri interne.
Un alt punct pe care punem foarte mare accent este menținerea personalului, mai ales că la noi a fost mereu o problemă, cu lucrătorii din vie, în special în perioadele culesului. Noi dorim foarte mult să ne menținem oamenii și stabilitatea, acesta fiind și un crez al companiei noastre: să avem stabilitate și toată lumea să fie mulțumită, atât angajații, cât și partenerii. Depinde însă de cum va evolua situația. Să sperăm că, după atâta lipsă de socializare, oamenii vor reveni din nou la viața normală, odată ce va trece pericolul acestei epidemii.
Ați spus că aveți și un magazin online. Cum a evoluat numărul comenzilor online în această perioadă?
Vedem o creștere a vânzărilor față de o lună normală, dar este o creștere concentrată pe volum, nu neapărat pe vinurile premium, de savurat, ci mai degrabă pe stocuri. Probabil că oamenii au extins această teamă de lipsă a alimentelor și către vin. Așa că s-a vândut mai mult din gama de vinuri clasice decât cele din gama premium.
Tot în acest domeniu desfășurăm și numeroase acțiuni de marketing online, pe rețele de socializare precum Facebook sau Instagram, unde am organizat și un concurs în această perioadă, am trimis newslettere. De Paște am organizat o degustare, prin videoconferință, cu acei clienți care au comandat de o anumită valoare. Ei au beneficiat de această degustare împreună cu Ștefan Timofti, sommelierul cramei noastre. Am încercat să ne adaptăm inclusiv degustările la situația actuală.
Ce rol au fermierii români în condițiile crizei de coronavirus?
Cred că fermierilor români ar trebui să li se acorde meritele cuvenite importanței rolului pe care îl joacă. Ar trebui ca autoritățile să îi promoveze mai mult, să încerce să îi aducă în fața consumatorilor prin diverse programe. Noi, cei din această branșă, suferim de această deficiență.
Romania are sprijin din partea UE la reconversie, investiții, etc, dar sunt mai greu de accesat acești bani. Este o situație destul de complicată. Sunt totuși încrezătoare că vom primi ajutor, poate mai mult din partea populației, pentru că se va duce vestea din om în om, din gură în gură. De exemplu, dacă cumpăr carne de miel de la un producător de încredere și sunt mulțumită, voi povesti și prietenilor. Susținerea va veni și din partea oamenilor.
Credeți că internetul poate fi un amplificator de business pentru fermieri în această perioadă și chiar pe viitor, comparativ cu canalele obișnuite de desfacere?
Da, cu siguranță poate fi. În momentul de față este cel mai mare canal. I-aș îndemna pe toți fermierii să intre în mediul online. Poate chiar să apeleze la rudele mai tinere, care se pricep, să creeze anunțuri pe Facebook sau Instagram. De exemplu, am primit recent pe grupul de părinți un mesaj de la un tătic care spunea că vinde legume proaspete. Probabil distribuise anunțul de la un văr sau un bunic, dar a fost o modalitate bună ca să nu i se strice marfa.
Cum vedeți consumul de produse agroalimentare românești în perioada următoare?
Cred că tot acest impuls, venit din partea autorităților, va duce la o creștere a consumului de produse românești. Acum depinde cât de mult pot fi ele procesate. Noi nu prea avem capacitate de procesare, de aceea exportăm produsele brute și importăm produse finite. Iar asta e o problemă. Totuși, sper să realizăm că acest lucru trebuie să se schimbe, să fim pe picioarele noastre ca țară.
În privința investițiilor în procesare, domeniul viticol e deja dezvoltat. Dar ar fi bine să se investească mai mult și în procesarea legumelor sau a fructelor. Acum depinde de puterea financiară a fiecăruia, de fondurile care se pot accesa fin alte surse.
Asocierea sau înființarea de cooperative poate fi chiar singura soluție pentru micii producători, dar aici mai ține și de mentalitatea noastră. Unii dintre noi au mereu senzația că ei aduc un aport mai mare, în neconcordanță cu veniturile. Avem și un vechi proverb. Bineînțeles, e vorba și de contextul istoric, de ce s-a întâmplat în comunism. Dar poate ar fi timpul să avem acum mai multă încredere unii în ceilalți.
Ce sfaturi aveți pentru colegii fermieri, ca să treacă cu bine de aceste vremuri nesigure?
Eu cred că cel mai bine ar fi să producă în continuare. Acolo unde producția le permite, nefiind ceva perisabil, să nu se grăbească să iasă cu ea pe piață, ci mai bine să o păstreze într-un depozit, unde ar putea să o scoată în 6 luni. Cei care au produse perisabile, care nu permit stocaj, să încerce să o vândă pe toate canalele posibile.
Ce mesaj ați transmite consumatorilor români în aceste momente?
Să caute să cumpere de la producători locali, oameni în care au încredere, despre care știu că le livrează produse corecte și să nu le fie frică să plătească un preț corect. Să nu încerce să negocieze cu producătorii un tarif mai mic, încercând să profite de această perioadă sau de disperarea lor. Și, bineînțeles, să recomande mai departe prietenilor, rudelor sau cunoștințelor acești producători locali.