Doar o cincime din suprafața cu viță de vie din România e exploatată la standarde europene
01.11.2022
Vezi cum estimează specialiștii BASF că va evolua industria viniviticolă în următorii ani
În momentul de față, doar aproximativ 20% din suprafața totală cultivată cu viță de vie din România este exploatată la standarde europene. Procentul va crește treptat, de la an la an, grație investițiilor continue realizate de fermieri, dar și a adoptării bunelor practici din alte regiuni cu tradiție pe acest segment, a dezvoltării turismului viticol și a schimbărilor în comportamentul de consum al vinurilor în rândul românilor.
„Estimăm că, în acest moment, suprafața cultivată cu viță de vie la nivel local este de cca. 180.000 de ha, din care doar cca. 30.000 de ha sunt exploatate la standarde europene, cultura obținută fiind apoi integrată într-un ciclu de producție coordonat. Restul, de aprox. 150.000 de ha, este cultivat încă în regim tradițional”, este de părere Robert Băicoianu, Director de Vânzări Culturi Horticole în cadrul BASF Agricultural Solutions România.
România, locul 5 în Europa în ceea ce privește suprafața cultivată cu viță de vie
Un alt aspect interesant cu privire la plantațiile de viță de vie din România este că aproape 66% dintre acestea au peste 30 de ani vechime. Din acest punct de vedere, România este surclasată doar de Bulgaria, unde procentul ajunge la aproape 69%.
Totodată, potrivit Eurostat, aproape 28% din suprafața totală ocupată de podgoriile autohtone este dedicată producerii de vinuri de calitate superioară, restul de 72,1% din suprafața totală locală revine producției de vin de masă.
Vinurile de calitate superioară câștigă teren în România
Datele statistice arată clar potențialul enorm de creștere pe care îl are sectorul vitivinicol în țara noastră. Chiar dacă nu estimăm că suprafețele cultivate nu vor cunoaște creșteri semnificative în următorii ani, exploatarea lor la standarde europene va putea propulsa vinul românesc pe o poziție favorabilă, atât în ceea ce privește consumul local, cât și la export.
Deja se poate observa pe plan național o educare a gustului consumatorilor. Mulți dintre ei trec treptat de la vinurile de consum curent (numite și vinuri de masă) la vinurile DOC (de calitate superioară).
Însă colegii noștri au observat, în cadrul vizitelor efectuate la fermele din țară, investiții constante în echipamente și linii tehnologice noi, dar și în produse oenologice de foarte bună calitate. De asemenea, se observă o colaborare tot mai intensă cu vinificatori cu experiență din alte țări, pentru a crește nivelul calității vinurilor locale. Astfel, volumul pieței românești de vinuri a atins aproximativ 4-5 milioane de hectolitri anual.
„Potențialul acestui segment este subliniat și de faptul că, în ultimul timp, viticultorii au investit constant în produse de protecție , au aplicat tehnologii noi, în așa fel încât să obțină struguri de bună calitate, care să permită producerea unor vinuri superioare. Mai mult de atât, au înțeles beneficiile aplicării unor tratamente eficiente și utilizării de produse de ultimă generație. De altfel, estimăm că piața de produse de protecție a plantelor a crescut, în ultimii 5 ani, cu aprox. 8%”, a mai spus Robert Băicoianu.
Ce factori alimentează creșterea pieței de vin în România
Având în vedere potențialul major de creștere al pieței românești, atât restructurarea și reconversia plantațiilor vitivinicole, cât și realizarea de investiții constante pe tot lanțul de producție – de la cultivare și până la producerea vinului, sunt aspecte ce pot avea un impact pozitiv în viitor. Mai mult de atât, automatizarea și digitalizarea mijloacelor de producție, mai ales în cadrul cramelor, reprezintă un alt pas important ce va duce la dezvoltarea acestui segment.
„Este esențial ca toate procesele să poată fi urmărite și reglate conform ultimelor tehnologii: menținerea fermentării la o anumită temperatură controlată, monitorizarea acesteia din punct de vedere al duratei, momentul aplicării drojdiilor selecționate și așa mai departe. Noi, echipa BASF suntem promotori ai digitalizării în zona de producție a strugurilor și a vinului, oferind o serie de aplicații destinate urmăririi proceselor tehnologice și a costurilor aferente , în vederea eficientizării activității producătorilor”, susține Băicoianu.
Rata de utilizare a aplicațiilor digitale în segmentul de vitivinificație a crescut de la an la an, ceea ce arată un interes din ce în ce mai mare al fermierilor și o deschidere spre noi tehnologii menite să asigure producții mai mari și de o calitate superioară. De asemenea, dezvoltarea turismului viticol și promovarea producătorilor locali sunt alte aspecte cu impact în creșterea pieței de profil.
Pentru a sprijini producătorii locali, BASF a inițiat, acum mai bine de 7 ani, un concurs național de vinuri, Povești cu Vinuri Românești . Organizat în parteneriat cu Asociația Degustătorilor Autorizați din România, concursul se adresează tocmai micilor producători, cu suprafețe mai mici de 100 de ha, care au nevoie de susținere și promovare.