Ionuț Rădulescu, oenolog: ”Cea mai mare satisfacție e când consumatorul îți alege vinul de pe raft”

Descoperă aspecte interesante despre provocările pieței vinului din România în contextul actual.

Pentru un oenolog, munca pare să nu se termine niciodată, însă cele mai mari oportunități apar atunci când poate construi aproape de la zero un vin premium, a cărui calitate să poată fi apreciată la adevărata sa valoare de consumatori. Am stat de vorbă în acest sens cu domnul Ionuț Rădulescu Anghel, oenologul Cramei Trantu, finalistă la concursul BASF ”Povești cu vinuri românești”.

Cum a fost parcursul profesional în acest domeniu, din prima zi și până în prezent? Cum ați descrie pentru noi această călătorie?

Parcursul meu profesional începe acum 18 ani, am terminat Facultatea de Chimie alimentară la Galați și m-am angajat prima dată la Murfatlar România, locul unde am început să învăț cu adevărat această meserie. Mai întâi am lucrat pe vinurile roșii, apoi pe vinurile albe, și pe urmă am preluat proiectul Crama Atelier. Aici am avut onoarea și plăcerea să lucrez cu Răzvan Macici, care venise în România ca și consultant din Africa de Sud.

Din 2017, lucrez la Crama Trantu, unde am schimbat abordarea, dintr-o firmă producătoare de volume mari, cu puține branduri îmbuteliate, ne-am orientat spre reducerea suprafeței și încercăm să abordăm segmentul mediu și premium din piața de vinuri. E o bătălie grea, piața vinurilor de larg consum este foarte mare, acolo se vinde adevăratul volum, iar piața premium este restânsă și cu mulți producători. Provocarea este din ce în ce mai mare. Nici situația financiară a consumatorului român nu este deosebit de bună și atunci, oamenii cărora ne adresăm în segmentul premium sunt puțini. Produsele noastre ajung în restaurante, iar frecvența cu care consumatorii trec pragul acestora nu este una impresionantă.

Există un asalt al cramelor de a se poziționa în segmentul premium, dar, din păcate, nu tot timpul vinul dintr-o sticlă frumoasă este de calitate premium. Cred că în timp o să se cearnă și vor rămâne cele bune cu adevărat. Nici consumatorul nu este foarte educat, pentru că deseori nu își permite să meargă în restaurant, să asocieze o mâncare bună cu un vin potrivit și să descopere ce înseamnă un vin slab față de un vin de calitate, ce preferințe are, etc.

Care au fost cele mai mari provocări?

Fiecare campanie, fiecare toamnă, este o provocare. Nu există un an similar cu altul. Provocarea este să menții nivelul la care ai ajuns, chiar să îl ridici, în niciun caz să îl cobori. Indiferent de condițiile climatice dintr-un an, pe consumator îl interesează rezultatele, vinul obținut. Este important să menținem o linie stabilă a calității. Reușim acest lucru prin eforturi și experiență. Dacă în alte domeniu sunt rețete, noi nu avem așa ceva. Strugurii sunt foarte importanți, iar vinul este rodul pământului. Dacă strugurele a fost slab calitativ, nu o să faci niciodată un vin mare, ci poate doar unul care să poate fi consumat.

Ce sfat ați da cuiva care și-ar dori să lucreze în acest domeniu?

Să respecte niște pași obligatorii, să își bazeze munca pe o succesiune a etapelor, să nu amâne realizarea activităților chiar dacă necesită eforturi.

De ce este important să participați, în general, la un concurs de vinuri? Ce beneficii vă aduce?

Sunt două motive: mai întâi, pentru satisfacție personală, vrei să ai o verificare, deoarece tu poți fi subiectiv, te-ai obișnuit cu vnurile pe care le realizezi, iar un concurs îți dă un indicator al calității acestora.

Al doilea motiv este legat de notorietate, ne oferă vizibilitate, pentru unii consumatori contează să vadă o medalie pe sticlă, să citească informații despre vin și despre premiile obținute.

Cum a influențat pandemia industria vinului? Ați luat măsuri speciale în acest context?

Da, clar. Cum spuneam, ne-am orientat acum câțiva ani de zile să părăsim piața de retail, să mergem în piața de Horeca - cel mai afectat segment afectat de pandemie. Asta ne-a forțat să ne reorientăm către retail cu anumite produse, pentru a ne putea susține financiar. Cheltuilelile pe care le avem sunt mari, întreținerea viei costă foarte mult și trebuie să vindem, în final, vinul, ca să putem menține afacerea.

De asemenea, am încercat să dezvoltăm piața online, să vindem direct de pe site-ul nostru ( www.cramatrantu.ro ) și am încheiat și parteneriate cu alte magazine online. Am reușit să vindem și la export, cel mai mult în SUA, către comunitățile de români.

Care este cea mai mare împlinire profesională de până acum?

Cea mai mare împlinire este atunci când mergi într-un magazin și vezi un consumator care a ales vinul tău de pe raft. Sau când mergi într-un restaurant și vezi că o sticlă la care ai muncit alături de colegi este pe o masă și oamenii se bucură de ea. Cea mai bună recunoaștere este atunci când vinul tău este consumat.

Culturi similare

Povești cu vinuri românești, ediția a VII-a, 2022

Pășește printre stelele vinului românesc. S-au ales vinurile câștigătoare la Marea finală.

Vezi marii câștigători

De acum poți primi noutățile BASF și pe WhatsApp

Te poți abona la informările noastre în 3 pași simpli. Știri, sfaturi, recomandări, rapid și ușor, direct pe WhatsApp.

Mai multe detalii

Cum se calculează doza de produs pentru suprafețele mici și foarte mici

Vezi tabelul de conversii pentru produsele BASF disponibile sub formă de microambalaj

Citește recomandările

Ce tratamente poți face dacă ai o suprafață mică de viță de vie

Tratamente și doze de aplicare dacă folosești pompa de spate sau atomizor

Vezi recomandările BASF

Fii un fermier informat!

Serviciile mele: gestionează rapid și ușor abonările (email sau SMS). Vei primi astfel informații personalizate din partea noastră și vei avea partea de conținut premium.

Abonează-te acum
Mergi sus